Mi az az Experience?

Egy demoshow, ahol látványos számítógépes alkotásokat, úgynevezett demókat nézhetsz meg, és megismerkedhetsz a készítőikkel. A demókat (a demonstráció, bemutató szóból) leginkább a videoklipekhez lehet hasonlítani, azokkal ellentétben azonban nem előre felvett jelenetekből állnak össze, hanem futtatható programok, amelyek – a számítógépes játékokhoz hasonlóan – valós időben állítják elő a képernyőn megjelenő látványt. Mindegyiknek más a hangulata, és a zenéje, de egyvalami ugyanaz: mindegyik brutálisan jó!

Nézd meg, milyen egy demo


Musk produkciója, a Searching through the Voids című demó. Második helyezést ért el a 2019-es Demobit (Pozsony, Szlovákia) demóparty-n.


A demókról bővebben

A mai demók legnagyobb része asztali PC-kre, Windows alá készül. Természetesen előnyős, ha minél gyorsabb gépen futtatjuk a demókat, és a legtöbbhöz olyan videókártya szükséges, mint a játékprogramokhoz. A demók lehetnek méretkorlátozottak is, ezeket hívja a zsargon intróknak. Manapság a legnépszerűbb intró-kategória a 64 kilobyte-os és a 4 kilobyte-os intró, de kedvelt kategória még például a 256 byte-os intró is. A kisméretű demók nagyobb kihívás elé állítják a programozókat, akik ezáltal lehetőséget kapnak tudásuk és képességeik megmutatására.

LJ és Virgill közös Eisenerz című 4 kilobyte intrója,amely kategóriájában ötödik helyezett lett a 2019-as Evoke (Köln, Németország) demóparty-n.


Mi az a demoscene?

A demoscene (ejtsd: demószín) azon emberek nemzetközi közössége, akik a fentebb említett demókat és intrókat készítik, kizárólag az alkotás öröme miatt. A demoscenerek között vannak, akik nem a programozásban jeleskednek, hanem grafikát, zenét vagy animációt készítenek. A demoscene-en belül többnyire néhány fős, olykor nemzetközi csapatokba tömörülve hozzák létre a közös műveiket.



A democsapatok

Ezek a csapatok általában 3-10 fős baráti társaságok, változóan aktív tagokkal. Egy demócsapat célja általában a többi csapattal történő (többnyire barátságos) rivalizálás; egy csapat mindig sokat ad a hírnévre és az elismertségre, a csapatoknak többnyire saját logójuk, szlogenjük, mottójuk van.



A demoscenerek

A demók készítői magukat demoscenernek hívják. Általában fiatal, középiskolás vagy egyetemista tanulók, akik a szabadidejüket a demók készítésére áldozzák fel.

  • A kóder az a programozó, aki egy demo gerincének működéséért felelős. A kódereknek általában egy demo elkészítéséhez különféle matematikai és programozási területeken kell képzetteknek lenniük. Míg a 90-es évek elején a kóderek nagyrészt assemblyben programoztak, manapság már a C/C++ a népszerűbb nyelv.
  • A grafikus rajzolja meg a demo állóképeit, modellezi a 3D tárgyakat és határozza meg a demo megjelenését, arculatát.
  • A zenész felelős a demo hanganyagáért. A zenészek nagy része az elektronikus zenét preferálja, de vannak, akik hagyományos, hangszeres zenéket szolgáltatnak a demók alá.
  • Az organizer (szervező) általában nem vesz részt aktívan a demófejlesztésben, az ő feladata a csapattagok közti kommunikáció elősegítése, a csapat körüli PR-tevékenység, vagy éppen egy demoparty megszervezése.


Hol találsz további információt?

  • Demoscene Wikipédia
  • Ha online video formában szeretnél demókat nézni: demoscene.tv
  • Ha futtatható formában szeretnél letölteni demókat: pouet.net
  • Magyar Demoscene Portál - grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége
  • Ha kérdésed van, keress meg minket a Kapcsolat menüpontban található elérhetőségeken!


Democompo szabályok:

  • Futtatható programnak kell lennie. Ha teheted mellékelj róla FullHD 60fps videót.
  • Max. méret 128 MB tömörítve, max. hossz 8 perc.
  • Fusson a compogépen (i9, GTX 1080 Ti, Win10-64), ha nem Windowsos az entry mindenképp kerünk videót.

Az időbeosztást (nevezési határidő, eredményhirdetés) itt találod!